Nyhedsbrev
Medlemsinfo 31-10-2024
Arbejdstøj og Valg til DR's bestyrelse
Kære Medlem.
Først lidt om Arbejdstøj.
Det er et emne der har fyldt en hel del blandt nogle af jer i en længere periode, hvor flere ikke har fået tildelt nyt arbejdstøj.
Det hele startede med overgangen fra den tidligere leverandør af arbejdstøj Mammut-Hoffmann til den nye leverandør Bacher. Der var opstået en situation, hvor der var indkøbt beklædningsgenstande i almindelige tøjforretninger ved privat udlæg, mod at den lokale afdeling skulle refundere beløbet. Det var lokalt aftalt at gøre dette, fordi indkøb gennem Hoffmann i slutningen af 2021 var lukket ned som følge af overgangen til ny leverandør.
Da udlæggene kom ind til refusion, reagerede DR økonomi. De stillede spørgsmålet – ”Hvornår er DR begyndt at betale for medarbejdernes private tøjindkøb?” Herefter gik DR HR ind i sagen og efterfølgende stoppede det meste tildeling af arbejdstøj i DR, da mange chefer ville være sikker på hvad de måtte eller ikke.
Der var 2 udfordringer med den aftale der var lavet i den pågældende afdeling:
1. De indkøbte beklædningsgenstande lå ikke inden for det man ville betegne som arbejdstøj.
2. Hvis udlæggene var blevet godtaget, skulle der svares skat af udlægget med begrundelse i den manglende funktion som arbejdstøj plus at der manglede mærkning af tøjet med DR’s logo.
Det fik de daværende ansvarlige for vores overenskomst i HR, til at dykke ned i aftaleteksten og se på hvad der rent faktisk står om arbejdstøj. Heraf fremgår det, at man tildeles arbejdstøj efter prøvetidens udløb ved starten af sin ansættelse i DR, men altså kun hvis det vurderes, at man har et arbejde der opfylder kravet til arbejdstøj. Efterfølgende udskiftning sker efter behov.
HR og Jura fik indblik i at tildeling nærmest skete pr. automatik ved ansættelsesstart, og at medarbejderne de fleste steder efterfølgende blev tildelt tøj årligt på baggrund af et fast pengebeløb, og det mente de var uden for rammerne i aftalen.
Efter en længere tid med diskussion mellem HR og os om formål med arbejdstøj, jobfunktioner, fordele og ulemper med tildeling på baggrund af beløbsstørrelser, samt proces for vurdering af slid og tildeling, så er DR nu næsten i mål med en procesbeskrivelse for vurdering og tildeling af arbejdstøj.
Jeg forventer derfor en udmelding primo november. Jeg har også lagt pres på HR, for at få gennemført en bestillingsrunde (ikke nødvendigvis med fremvisning) inden årets udgang, men det er alene ledelsen der i sidste ende kan styre/bestemme, om vi kommer i mål med det.
Hvorfor har det taget så lang tid?
Først og fremmest fordi der har været personaleudskiftning i HR 3 gange, så nye personer skulle sættes ind i problemstillingen hver gang. Dernæst fordi andre fagforeninger i DR blev opmærksomme på, at de ændringer der var på vej havde større påvirkning af deres medlemsskare end først antaget. Det gav yderligere diskussioner.
Hvad er der så på vej?
I skal forvente, at DR nu stiller større krav til behovsvurderingen for arbejdstøj – enten på individuel basis eller som gruppe. Det vil være den nærmeste ledelse og tillidsrepræsentanten i området, der har en dialog om det.
I skal også forvente, at man går væk fra tildeling baseret på et pengebeløb. I stedet for vurderes der på omfanget af det slid der kan forventes i den jobfunktion man varetager. På den baggrund tildeles der så et antal beklædningsgenstande – eks. X antal t-shirt, x antal trøjer, x antal bukser osv.
Udkastet der ligger klar til endelig godkendelse i HR indeholder derfor 4 kategorier for tildeling af arbejdstøj baseret på forventet slid.
• Kat. 0 - 0 beklædningsdele
• Kat. 1 - 4 beklædningsdele
• Kat. 2 - 8 beklædningsdele
• Kat. 3 - 11 beklædningsdele
Alt er baseret på Bachers sortiment og fordelt på forskellige tøjtyper som er målrettet til de jobfunktioner, der kan få arbejdstøj på Metals, MDR´s og 3F’s overenskomst i DR.
Angående sortiment og leverandør er der for nuværende særlige aftaler for dig der arbejder i ”Ejendomme og service”, samt på snedker/malerværkstederne mm. Dvs du ikke nødvendigvis er omfattet af Bacher arbejdstøjsaftalen.
Samlet set vil der være kollegaer der oplever, at de mister muligheden for arbejdstøj. Omvendt vil der også være kollegaer, der oplever at mængden af tildelt arbejdstøj øges.
Det er klart at alt nyt kan være svært. Derfor vil der helt sikkert skulle ske tilpasning af sortimentet hos Bacher. Tilpasning af antal kategorier kan måske også komme på tale. Det vil erfaringerne vise.
Det er ikke os der har ønsket denne ændring, og vi mener også at den gamle tildelingsmetode baseret på pengebeløb, er nemmere at administrere i afdelingerne. Omvendt må vi også erkende, at det der står i aftalen, i mange år reelt ikke er efterlevet mange steder i DR.
Selvom ledelsen har retten til at diktere vurdering og tildeling, så vil vi(tillidsrepræsentanterne) gøre vores til at ordningen stadig opleves så fair og fleksibel som muligt. Mere info tilkommer når HR og DR´s ledelse er klar til at melde ud og igangsætte.
Valg til DR’s bestyrelse.
Der er meget snart valg til DR’s bestyrelse, og der skal vælges 2 medarbejderrepræsentanter til bestyrelsen. Vi ved med sikkerhed, at DJ vil have en kandidat klar til at repræsentere medarbejderne i deres faglige organisation. Ligeledes vil vi i KUV fællesskabet mellem de faglige organisationer i Metal, MDR, HK, 3F, Ensembler og Kor, Ingeniører, Djøf samt Magistrene have en kandidat klar til den tid.
Enhver medarbejder kan i princippet stille op til valget i DR’s bestyrelse, men jeg håber meget, at du vil bakke op om vores kandidat i KUV, når vedkommende bliver meldt ud. Det er vigtig for os I KUV fællesskabet at have en kandidat, der repræsenterer alle medlemmerne i vores fagforeninger, og dermed være talerør på vores vegne i DR’s bestyrelse.
Meget mere om det når medarbejdervalget igangsættes.
Mvh.
Stefan Bruun Rasmussen
Klubformand, Dansk Metal